maanantai 4. kesäkuuta 2012

Vetolaitteen trimmimittari

Trimmin asentoanturi (trim sender)

Kuten arvata saattaa, vetolaitteemme (Volvo Penta 290) asentoanturi oli tullut tiensä päähän. Varaosahinnat olivat niin hurjia ettei uuden tilaaminen käynyt edes mielessä. Joten virittelemään omatekoista...

Itse anturi on siis ihan tavallinen potentiometri, jonka kaikki kolme liitintä on johdotettu VP:n trimmimittarille. Löysimme Partcon (http://www.partco.fi) valikoimista tarkoitukseen erinomaisesti sopivan, täysin suljetun potikan (täyttää jopa MIL-speksit). Vastusarvoissa ei ollut paljon valinnan varaa (ja alkuperäinen oli niin tuhoutunut että oikean arvon selvittäminen ei edes onnistunut), joten päädyimme 1kOhm:n versioon.

Otimme alkuperäisestä talteen aluslevyn, johon porasimme reiät potikan liittimille. Lisäksi teimme sopivan uran potikan tappiin (näkyy juuri ja juuri alla olevassa kuvassa), joka näin liittyy suoraan vetolaitteen akseliin.
Alkuperäiset johdot on juotettu potikan liittimiin. Sen jälkeen valoimme epoksista suojan liitoksille (kuvassa näkyvä läpikuultava osuus).

Testattu ja todettu toimivaksi VP:n alkuperäisen trimmimittarin kanssa.

Trimmimittari (Faria)

Koska mittarit menevät joka tapauksessa uusiksi, niin seuraava urakka oli viritellä Farian (http://www.faria-instruments.com) trimmimittari toimimaan tuon itsetehdyn anturin kanssa.


Yllättävää kyllä, netissä on kovin vähän tietoa näistä asioista, joten piti hieman kokeilla erilaisia kytkentöjä.

Farian mittari haluaa signaaliliittimeensä vastusarvon suurinpiirtein väliltä 0-200 Ohm (ks. ohjeita täältä: http://faria-instruments.com/manuals.php). Siis potikan kaksi johdinta kytketään mittarin signaaliliittimeen, ja kolmas maihin. Käyttämämme 1kOhm:n potikka aiheutti sen että mittarin näyttö loppui hieman kesken: ihan viimeiset asentomuutokset eivät näkyneet vetolaitetta ylös trimmattaessa. Tämä ei oikeastaan ole ongelma, koska tärkeintä on saada trimmimittari näyttämään oikein juurikin trimmin ollessa ala-asennoissa.

Itseasiassa Volvo Pentan trimmimittari rajoittaa ylöstrimmausta, ja tämä tapahtuu kun potikka on 210 Ohm:n kohdalla. Näin ollen Farian mittarin asteikko toimii hyvin (se ei vain näytä isompia arvoja joita käytetään ainostaan kun vetolaite nostetaan kokonaan ylös).

Pari vinkkiä:
1. jos trimmimittari näyttää päinvastoin (alastrimmattaessa mittari nousee ylöspäin ja päinvastoin), niin vaihda potikan johdotus: kytke maihin toisen reunan liitin ja kaksi muuta mittarille.

2. alla oleva kuva havainnollistaa mitä 1kOhm:n potikalle käy kun rinnalle kytketään vastus (käyrät 500, 1k ja 2k Ohmin vastuksilla):
(eli noin 1-2kOhm rinnankytketty vastus tuo potikan oikealle skaalalle, mutta lineaarisuudessa menetetään hieman)

Farian mittarissa on jonkinlainen sisäinen vastus, koska maksimi jännite signaaliliittimessä on vain noin 7V (1kOhm:n kohdalla). Vastaavasti pienin jännite on 0.05V (0 Ohm:n kohdalla). Maksimivirraksi mittasimme 110mA, joten potikka ei tarvitse olla suurtakaan tehonkestoa...

Toinenkin ongelma Volvo Pentan trimmimittarista luopumisessa on: samalla menetetään estokytkentä joka esti vetolaitteen liian ylös trimmaamisen ajettaessa. Tämä pitänee vielä ratkaista jotenkin...

2 kommenttia:

Stresspill kirjoitti...

Tere, mullakin on tuommoinen toimimaton potikkaraato, joka pitäisi fiksata kuntoon. Voitko valottaa hieman tarkemmin tuota operaatiota. Mikä oli parcolta haettu potikan tyyppi, ja miten vaihto alkuperäisen tilalle hoitui.

Sami kirjoitti...

En kyllä enää löytänyt Partcon valikoimasta tuota samaa potikkaa. Muutama täysin suljettu siellä kyllä oli, mutta kuvan perusteella ovat eri mallia. Mutta perusidea oli että säästät alkuperäisestä kiinnityslevyn ja korvaat potikan uudella. Ongelmia voi tulla potikan tapin kiinnittämisessä anturin akseliin, mutta minä pärjäsin pelkällä sopivan loven tekemisellä tappiin...